Miljøprofil

Alt landbruk og alle former for produksjon og aktivitet påvirker naturligvis omgivelsene i noen grad. Vi har hørt noen hevde, at også kaffekoppen vi hygger oss med har en uheldig innvirkning på klimaet. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Dyrking av kaffe er i seg selv ikke noe verre for klimaet enn dyrking av andre landbruksprodukter. Mange steder vokser kaffen vilt og uten bruk av plantevernmidler. Andre steder er landbruket mer industrielt med de ulempene det medfører. Produsentene har også økt fokus på vannforbruk og resirkulerer og renser en større andel av vannet som brukes ifbm. vasking og sortering av kaffen.

Når det gjelder produkter fra Den Gyldne Bønne så består de av forskjellige typer kaffe fra forskjellige land med ulike produksjonsmetoder. Omtrent halvparten av den kaffen vi selger er økologisk dyrket. Vi kjøper så mye økologisk dyrket kaffe som mulig, men bare når den smaker like godt eller bedre enn konvensjonell kaffe. Det gjør vi fordi vi tror at økologiske metoder har noe for seg. Det holder likevel ikke at den økologisk, den må også være god, ellers selger den bare en gang. Stadig flere produsenter klarer å kombinere økologi med kvalitet og ingenting er bedre enn det.

Når det gjelder vår egen produksjon og vårt forhold til klima så bruker vi sunn fornuft. Vi sløser ikke med verken emballasje, råvarer eller energi og forsøker å være så effektive som mulig. Som eksempel reduserte vi i fjor mengden materiale i kaffeposene våre og fjernet samtidig aluminiumen på innsiden. Posene skal fortsatt sorteres som restavfall, men avfallsmengden er redusert. Fra og med september 2023 går vi fra plast-holdige pappbeger til beger helt uten plast og vi har allerede flyttet frakten av kaffe fra vei til bane og med det redusert Co2 utslippet forbundet med transporten med mer enn 70%.

Kaffe er en viktig handelsvare og den er selve livsgrunnlaget for veldig mange mennesker. Enn så lenge kan den bare dyrkes i et belte som strekker seg fra 10 grader sør til 10 grader nord for ekvator, mens den konsumeres over hele verden. Det medfører nødvendigvis lange transporter som stort sett foregår på skip.

Vi konkluderer med at kaffe er bra for det meste og at du kan og skal drikke din(e) daglige kopp(er) med god samvittighet!